Ci, którzy nigdy nie zetknęli się z tematyką zarządzania czasem przez dzieci na początku mają wątpliwości i zadają sobie pytanie: Czy to potrzebne mojemu dziecku i Czy nie będzie to dla niego zbyt trudne? Te obawy są zrozumiałe, ale z naszych doświadczeń wynika, że nieuzasadnione! W planowaniu czasu i nauce tego przez dzieci, nie chodzi bowiem wcale o to, aby żyły one według grafiku, w którym nie ma miejsca na spontaniczność i dobrą zabawę. Cel jest zupełnie inny. Chodzi o to, by dzieciom było łatwiej zaplanować ważne dla nich momenty dnia, bo to pomoże im zyskać czas dla siebie. Zabawa z oswajaniem czasu przyniesie im też sporo satysfakcji i radości. Gdy zaś nauczą się zarządzać swoim czasem w dzieciństwie, to w dorosłym życiu będą bardziej zorganizowane od innych, a czas, który w ten sposób wygospodarują spożytkują na realizowanie swoich marzeń i przyjemności.
Aby sztuka oswajania czasu była dla dziecka przyjemna proponujemy następujące gry.
1. Zanim dziecko zacznie się uczyć planowania niezbędną umiejętnością, którą musi posiąść jest określanie ile czasu trzeba będzie przeznaczyć na wykonanie danej czynności. Najprościej będzie zrozumieć dzieciom pojęcie czasu w kuchni, przy wykonywaniu codziennych czynnościach. Na początek zagrajcie w prostą zgadywankę: Ile czasu potrzeba na ugotowanie wody, jajka czy makaronu do ulubionego spaghetti. To uświadomi dzieciom czym jest czas.
2. Dzieci lubią naśladować rodziców i brać z nich przykład. Pokażcie im więc swój kalendarz, omówcie ilość czasu jaką zaplanowaliście na wykonanie danej czynności. Uwzględnijcie w tym czas spędzony z dziećmi i ich ulubione czynności. Gdy dziecko zrozumie, że gdy kładzie się spać o 21.30, a wieczorne czytanie bajek zajmuje Wam pół godziny, to o 21.00 musi być już umyte i w piżamie, można przejść do dalszej zabawy z czasem.
3. „Ile czasu zajmie mi?”
Do zagrania w tę grę może posłużyć każda wykonywana danego dnia czynność. Dzieciom można zadawać takie pytania: „Ile czasu zajmie ci sprzątnięcie swojego pokoju?”, „Ile czasu zajmie ci odrabianie lekcji”? „Ile czasu zajmie ci zjedzenie obiadu”? Gdy dziecko, odpowiadając pomyli się do 15 minut odpowiedź jest zaliczona. Gdy pomyli się o więcej odpowiedź nie jest zaliczona. Z czasem zabawa ta stanie się u dziecka nawykiem. A przecież Wasze dzieci, tak samo jak Wy, planować będą przez całe życie.
4. Zabawa „Mój doskonały dzień”
Doskonały, a wiec taki, w którym Wasze dziecko będzie miało czas nie tylko na obowiązki: szkołę, odrabianie lekcji, czytanie lektur, ale także na przyjemności: spotkanie z przyjacielem, oglądanie ulubionej bajki etc. Pomóżcie zaplanować swoim dzieciom ich dokonały dzień, uwzględniając ramy czasowe poszczególnych aktywności. Zapiszcie je, a każdą z nich po wykonaniu zaznaczcie tak zwanym „ptaszkiem”. Wieczorem zaś zastanówcie się wspólnie czy dziecku udało się wykonać wszystkie zadania w przewidzianym na to czasie.
Życzymy miłej zabawy!